Największym portalem turystycznym w Polsce, wśród zajmujących się agencyjną sprzedażą wycieczek turystycznych, są Wakacje.pl. Portal powstał na początku wieku, założony przez dwóch – w tamtym czasie - młodych ludzi. Dość szybko zaczął się rozrastać do rozmiarów, którym nie mogło już sprostać dwóch internetowych zapaleńców. Niezbędne było dofinansowanie, pozwalające na przekroczenie kolejnych progów rozwoju. I tak doszło do sprzedania firmy bogatszemu inwestorowi. W owym czasie, transakcja uzyskała duży rozgłos w światku turystycznym i powszechna wieść głosiła, że dotychczasowi właściciele zrobili dobry interes. Kwota uzyskana ze sprzedaży znana nie była, ale plotkowano o 10 mln złotych, co wydawało się liczbą imponującą.
W tym okresie, głównym konkurentem dla Wakacji.pl było Easygo.pl – witryna utworzona przez ludzi wywodzących się z Wakacji.pl – po rozłamie. Nowi właściciele Wakacji.pl, a formalnie firmy Enovatis, próbowali, ze zmiennym szczęściem, rozwinąć skalę działalności. Firma przechodziła różne fazy rozwoju, zmieniali się także właściciele. Już na początku doszło do połączenia dwóch konkurentów: wakacji.pl i easygo.pl. Skład Enovatis uzupełnia portal wypoczynek.pl. Od maja 2013 roku Enovatis jest spółką akcyjną.
Holding Wirtualna Polska to właściciel jednych z największych portali w Polsce (wszystkich, nie tylko turystycznych). Jego strona wp.pl popularnością ustępuje tylko Onetowi.
Na początku grudnia 2015 ogłoszono o kolejnej zmianie właściciela Enovatisu. Na jego zakup zdecydowała się Wirtualna Polska. Trochę zaskakuje wysokość ceny. Wirtualna Polska zapłaciła aż 83.5 mln złotych. A tym razem, w odróżnieniu od wcześniej wspomnianej transakcji, nie są to plotki, tylko oficjalna informacja pochodząca od kupującego.
Wakacje.pl mają silną pozycję na rynku agencyjnym. Poza pośrednictwem internetowym – mającym kluczowy wpływ na obroty – próbują sprzedawać wycieczki także w tradycyjnych sklepach. Dysponują trzema własnymi lokalami i korzystają z zawartych umów franczyzowych z 78 firmami, prowadzącymi sprzedaż pod ich szyldem.
Przychody spółki, w 2014 roku wynosiły 26.6 mln złotych. Trzeba pamiętać, że przychodem dla agentów jest prowizja. Wartość sprzedanych imprez sięgnęła 240 mln złotych, a z pośrednictwa wakacji.pl skorzystało 105 tysięcy klientów. Zysk netto wyniósł 2.5 mln złotych.
Liczby te, w porównaniu z tym co może osiągnąć przeciętny agent, wyglądają imponująco. Jednak, gdy je odnieść do europejskiego, czy światowego rynku turystycznych rezerwacji internetowych, zdecydowanie tracą swój blask. Obroty portalu booking.com i liczba jego klientów są większe od tego czym pochwalić może się Enovatis 1000 krotnie! Ciągle, niestety, poruszamy się w innej skali.
Mimo to, zakup za ponad 83 mln złotych, spółki, przez Wirtualną Polskę jest dużym wydarzeniem na polskim rynku turystycznym. Kwota wydaje się wręcz astronomiczna i ciekawe jaki jest zakładany przez nowego właściciela, okres zwrotu.
Jakkolwiek by nie było, niezależnie od tego jak dobry interes zrobiła Wirtualna Polska, to z pewnością dla Enovatis jest to silne wzmocnienie i dobra wiadomość dla klientów wakacji.pl, easygo.pl, wypoczynek.pl. Choć, niekoniecznie dla wszystkich obecnych członków zarządu i niektórych pracowników…
21 grudnia 2015